Monday, October 26, 2020

Kajian Vitamin C Membantu Pesakit Covid Sembuh Dengan Cepat.

Sedia maklum virus covid-19 belum ada vaksin atau obat untuk menyembuhkan penyakit tersebut.

Namun begitu ada kajian yang membuktikan vitamin C dapat tingkatkan imuniti lawan penyakit covid dan pesakit dapat sembuh dengan cepat berbanding dengan pesakit yang tidak ambil vitamin C.

Dari kajian tersebut kira-kira 14% kes yang disahkan mengalami penyakit yang teruk yang melibatkan kecederaan paru-paru akut ACUTE LUNG INJURY (ALI) DAN ACUTE RESPIRATORY DISTRESS SYNDROME (ARDS) keadaan ini yang menyebabkan faktor pencetus "cytokine storm" yang menyebabkan tekanan oksidatif yang berlebihan yang mengakibatkan kerosakan pada tisu paru-paru teruk.


Berdasarkan artikel diatas ujian dibuat keatas dua kumpulan yang berbeza. Kedua-dua kumpulan diberi obat yang biasa untuk merawat pesakit covid, namun begitu kelompok kumpulan lagi satu diberi vitamin C dengan dosis tinggi. 

Hasil dari ujian tersebut, group yang diberi vitamin C dengan dosis tinggi.

-57% lebih rendah dalam kadar kematian

-9 hari lebih awal untuk discaj

-5,6 hari lebih cepat berjaya bebas extubation

-7,5 hari lebih cepat bebas dari alat pernafasan berbanding kumpulan yang tidak ambil vitamin C

kesimpulan

Terdapat isyarat kegunaan utiliti vitamin C dosis tinggi sebagai tambahan dalam armamentarium terapi jangkitan covid-19 yang teruk dari segi peningkatan kematian dan jangka masa pemendekan mekanikal yang lebih pendek.

percubaan terkawal rawak prospektif, dimasa depan akan berguna untuk menyiasat pautan ini selain melihat parameter kegagalan organ lain selain dari paru-paru.




0 comments:

Post a Comment