Wednesday, September 9, 2020

Supervisor Recognition 2017



Selain celebrate New Master, ada juga celebration untuk new rank. Aida pun naik pentas juga. Syukur alhamdulillah, jerih payah kita bekerja diraikan, kelayakan event ni kene naik pangkat supervisor keatas untuk pertama kali dan effektif 6 bulan berturut-turut.

Event Shaklee memang best sangat-sangat, dapat sedut aura orang-orang hebat dan berkumpul dengan SID (Shaklee Independent Distributor) serata Malaysia.

Tengok gambar ni nampak tak ke'chubby'an ku semakin terserlah hahaha... insof tak nak nembam lagi jaga makan exercise kene konsisten.

Aida rank up supervisor pada march 2017, dan sampai sekarang aida masih effektif leader dan terima bonus 4angka setiap bulan tanpa gagal alhamdulilah berkat kerja keras.

Bukan senang nak senang beb... bukan goyang kaki duit datang depan mata jangan berangan lah hahaha... citernya ini flashback, so korang yang belum rankup SV cepat tingkatkan usaha, kerja keras lagi, jom bangkit dan bertindak­č嬭čĺ¬
tanam azam “AKU BOLEH BUAT”.





Continue Reading

Sunday, September 6, 2020

HIV & AIDS

Apa itu HIV?
Hiv adalah virus yang melemah dan memusnahkan sistem daya tahan badan manusia.
virus HIV menyebabkan penyakit AIDS. manakala seseorang yang dijangkiti HIV adalah pembawa kuman HIV.

Apa itu AIDS?
AIDS ialah tahap akhir jangkitan HIV.
pada tahap ini, individu yang dijangkiti HIV akan menunjukkan tanda dan gejala.

Apakah tanda dan gejala HIV?
-tiada,pembawa HIV masih boleh kelihatan sihat walaupun telah dijangkiti.

Bagaimana HIV Berjangkit?

Melalui hubungan seks tidak selamat dengan pasangan pembawa kuman HIV.
Dari ibu kepada anak dalam kandungan semasa mengandung, bersalin dan menyusukan bayi.

Berkongsi jarum suntikan semasa penagihan dadah.

Anda tidak akan dijangkiti HIV melalui:
-gigitan nyamuk atau binatang lain
-bersin atau batuk
-bersentuhan ataupun berpelukan dengan pesakit HIV
-air kencing atau peluh pesakit HIV
-berkongsi tuala,bilik air ataupun kolam mandi
-berkongsi makanan, pinggan dan sudu dengan pesakit HIV
-menderma darah

Apa itu OI?
(Oppurtunistic Infection)
OI ialah penyakit berjangkit yang menunjukkan ada jangkitan AIDS dan sekiranya tidak dirawat dengan segera boleh membawa maut.
contoh OI adalah 
-batuk kering (TB)
-jangkitan paru-paru (PCP)

Mengapa perlu melakukan ujian HIV?
-Untuk mengetahui status anda sekiranya pernah terdedah kepada risiko jangkitan seperti penagihan dadah dan seks bebas.
-Untuk mendapatkan rawatan awal sekiranya anda telah dijangkiti.

Apa yang anda perlu lakukan jika ujian negatif?
-Sekiranya anda pernah mengamalkan aktiviti berisiko, ujian pertama yang negatif tidak bermakna anda bebas HIV.
-Sila ulangi ujian tersebut dalam 3 atau 6 bulan berikutnya untuk memastikan anda bebas dari HIV.

Apa yang anda perlu lakukan jika ujian positif?
-Dapatkan rawatan dengan segera.
-Elakkan daripada menjangkiti orang lain dengan mengambil langkah-langkah pencegahan seperti:
-Jauhi seks bebas
-Hentikan penagihan najis dadah 
-Amalkan cara hidup yang sihat

Kredit:
Unit penyakit berjangkit jabatan perubatan 
Jabatan Kesihatan Negeri Melaka.






Continue Reading

Saturday, September 5, 2020

Cegah Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut


Penyakit tangan, kaki dan mulut atau dikenali HFMD
(Hand, foot, and mouth disease) disebabkan oleh virus (kumpulan enteroirus) yang biasanya menjangkiti kanak-kanak dibawah umur 5 tahun
penyakit ini dijangkiti melalui kontak secara langsung dengan pesakit serta melalui najis, air liur dan lelehan dari hidung pesakit.

Kebanyakan kes penyakit ini tidak serius. Namun begitu terdapat juga kes-kes teruk yang melibatkan sistem saraf dan tunjang.

Jangkitan ini berlaku disebabkan tidak mengamalkan kebersihan diri yang baik dan berada di tempat atau persekitaran yang sesak, Setiap ahli keluarga dinasihatkan mengamalkan kebersihan diri untuk mencegah jangkitan.

Tiada ubat untuk HFMD, selain menjaga kebersihan, adalah penting untuk mempunyai sistem imun yang optimum supaya anda kekal kuat dan dilindungi.Cuba perangsang imunisasi semula jadi dari Shaklee sekarang! aida terangkan dibawah.

TANDA DAN GEJALAN PENYAKIT
Ruam dengan lepuh di tapak tangan, kaki dan kawasan lampin
→Ulser di tekak dan mulut
→Demam
→Sakit kepala
→Hilang selera makan

LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN
Cuci tangan dengan sabun dan air bersih sebelum menyediakan makanan, selepas ke tandas, selepas menukar lampin anak dan selepas mencuci najis anak.
→Tutup mulut dan hidung dengan tisu apabila bersin atau batuk.
→Jangan berkongsi barang-barang peribadi seperti berus gigi, sapu tangan, tuala, cadar, cawan, sudu, dan garpu.
→Mandi dan tukar pakaian selepas pulang dari tempat kerja sebelum bermesra dengan bayi atau anak kecil
→Cuci alat mainan, permukaan meja, kerusi dan lantai yang dicemari air liur anak.
→Elakkan membawa anak kecil ke tempat umum yang sesak seperti pusat membeli belah, pawagam, kolam renang, pasar dan stesen bas.

Sekiranya anak anda mempunyai tanda-tanda dan gejala penyakit tangan, kaki dan mulut:
-Bawa segera ke hospital atau klinik berhampiran
-Jangan hantar ke tadika, rumah pengasuh atau sekolah.
-Lap lelehan dari mulut dan hidung menggunakan tisu.

SET SHAKLEE TANGAN, KAKI DAN MULUT

Vitamin C
Komponen penting dalam sistem imun
ia membantu merangsang penghasilan dan fungsi sel darah putih untuk meningkatkan sistem imun.

→Polifenol
Tinggi dengan antoksida, polifenol mengoptimakan prestasi sel anda.
Keistimewaan Shaklee
-Campuran proprietari saintifik termaju kami adalah berasaskan anggur muscadine -salah satu buah-buahan semulajadi paling sukar diperolehi dan paling berkuasa.
-Mengandungi kepekatan luar biasa asid elagik dan elagitanin yang apabila digabungkan dengan polifenol lain, menghasilkankuasa antioksida yang sangat hebat.

→Bawang Putih
Memiliki fungsi antiengandungi sifat antimikrob
alisin,fitonutrien yang terdapat didalam bawang putih, membantu dalam penyelenggaraan badan yang sihat.
Keistimewaan Shaklee
-Menggabungkan manfaat kesihatan bawang putih dan rosemary sebagai antioksidan.
-Bau dan rasa bawang putih yang minimum

→Protein
Membina dan memperbaiki tisu
ia adalah blok bangunan dalam badan anda dan berfungsi sebagai rangsangan semulajadi untuk sistem imun.
Keistimewaan Shaklee
-menggunakan protein soya yang tidak diubahsuai secara genetic (non-GMO)
-membekalkan 9 asid amino penting

NUTRIFERON
Membantu meningkatkan interferon tubuh sekaligus meningkatkan daya tahan tubuh terhadap serangan virus dan bakteria.

BASIC H
Mandikan anak anda dengan Basic H kerana ia sangat baik membunuh bakteria dan virus.

→HERBAL BLEND
Herbal Blend digunakan sebagai krim kegunaan luar untuk melegakan rasa tidak selesa ruam dan lepuhan
Ia memberikan rasa dingin yang memberi rasa selesa kepada anak-anak.
TESTIMONI









Continue Reading

Tuesday, September 1, 2020

Demam Denggi

Apa itu Demam Denggi?
Demam denggi adalah disebabkan oleh virus denggi, virus denggi dibawa oleh nyamuk Aedes, terutamanya Aedes aegypti dan Aedes albopictus
demam denggi boleh dihidapi oleh bayi, kanak-kanak, remaja dan dewasa, juga dikenali sebagai demam pecah tulang (akibat sakit yang teruk dibahagian sendi dan otot).

TANDA-TANDA DEMAM DENGGI 
-Demam yang mengejutkan dengan suhu badan yang tinggi.


-Sakit kepala atau sakit dibelakang mata.

-Sakit sendi sakit badan.

-Ruam.

SIMPTOM-SIMPTOM DEMAM DENGGI.
FASA DEMAM
-Demam tiba-tiba
-Sakit kepala
-Berdarah mulut dan hidung
-Sakit otot dan sendi
-Muntah-muntah
-Radang kulit
-Cirit birit

FASA KRITIKAL
-Hipotension
-Lelehan pleural
-Kecairan
-Pendarahan usus

FASA PEMULIHAN
-Tahap kesedaran semakin baik
-Sawan
-Gatal-gatal
-Kadar degupan jantung perlahan

SET SHAKLEE UNTUK IKHTIAR DENGGI.

→Vivix
Vivix bertindak menjaga kesihatan yang menyeluruh. Ia membantu melindungi kesihatan jantung dan fungsi kardiovaskular, kesihatan otak, melindungi dan menyelengara fungsi sistem imunisasi yang lebih baik, bertindak sebagai pelincir untuk kesihatan sendi, melambatkan penuaan sel agar tidak mudah rosak, membekalkan antioksida yang tinggi bagi melawan radikal bebas serta meningkatkan tenaga pada tahap sel.
→Performance Drink
Meningkatkan daya ketahanan badan. Air ini akan memberikan tenaga kepada otot dan sel dengan cepat bagi yang sudah terkena virus denggi.
→Nutriferon
Nutriferon akan merangsang dan mempertingkan secara keseluruhan sistem imun tubuh dengan mengerahkan sistem pertahanan
semulajadi tubuh berfungsi untuk membunuh virus denggii.




Continue Reading