Pengalaman Beli Rumah Pertama

Disini lah mulainya kisahku membeli rumah, aku yang percayakan gula gula kawan tertipu dengan kawan sendiri yelah excited nak beli rumah dan nak kerja mudah gitew...

Masa tu zaman pandemik covid, tidak dinafikan ramai yang terkesan dengan masalah kewangaan.

Tapi Allah maha baik dipermudahkan segala urusan aida dan dari pengalaman yang lepas aida lebih berhati-hati, lepastu aida uruskan sendiri proses untuk cari rumah.

Bagiku proses nak cari rumah memeningkan kepala, tapi kalau dah tahu jalan macam mudah pulak, tak tahu jalan tu yang terraba-raba sampai kene tipu😂.

Ok aida kongsi pengalaman membeli rumah pertama dimelaka, first things first yang korang patut buat korang layari laman sesawang Lembaga Perumahan Melaka👇.


kemudian korang tengok senarai projek, pilihlah rumah yang korang minat dan area mana yang korang nak.
Kemudian layari laman sesawang ESPT untuk daftar permohonan beli rumah sacara online👇


Sudah daftar isi detail semua, korang download borang kemudian pergi kepejabat lembaga perumahan melaka untuk submit, proses permohonan bayar dalam rm10.

Tunggu surat kelulusan dari LPM, sudah dapat surat kelulusan kita diminta untuk berhubung dengan pemaju  perumahan (development) bagi proses seterusnya.

Ejen hartanah akan bagi penerangan berkait rumah yang kita beli dan urusan pembiayaan rumah.

Macam aida terus direct kebank BSN untuk buat loan tak tunggu rekomen pihak ejen pemaju, jadi prosesnya lebih cepat. 

Agen BSN minta aida print slip gaji dengan slip bonus Shaklee 6bulan.


Dalam dua minggu aida dah dapat kelulusan dari pihak bank dan sign agreement, seterusnya jumpa lawyer untuk bayar kos guaman dan duti setem.


Alhamdulilah selesai urusan...sekian perkongsian dari aida semoga beri manfaat pada pembaca, mana yang baru cari rumah semoga dilancarkan segala urusan.





Catat Ulasan

0 Ulasan