Jangan Ambil Mudah Masalah Kemurungan

Kemurungan atau Depression boleh dihidapi oleh sesiapa sahaja tak kira umur, jantina dan bangsa. Kemurungan adalah satu penyakit tekanan perasaan yang serius, dimana pesakit merasakan perasaan sedih yang berpanjangan  kecewa yang mendalam, atau putus harapan untuk hidup. tiada semangat untuk menjalani aktiviti harian, kehidupan yang dirasakan kosong dan sunyi. 

Setiap orang ada masalah atau dugaan hidup  ada yang mampu menghadapi dugaan dengan tenang, ada juga yang tumbang, kadang kita malu nak share hal kita pada orang, takut tanggapan orang pada kita lemah tak ada iman tetapi mereka tak paham apa yang kita rasakan.


Penghidap kemurungan biasanya macam orang normal namun hakikatnya jiwa bergelora dia coba control agar orang sekeliling tidak mengetahui, dengan alasan takut dilabel gila. tetapi tidak semuanya berkelakuan begitu, ada yang memang nampak serabut, dan simptom kemurungan ada pada dirinya iaitu  

👉sentiasa sedih dan menangis
👉cepat marah
👉mudah letih
👉hilang selera makan
👉tidak dapat memberi tumpuan 
👉sensitif (mudah tersinggung)
👉tidak dapat menjalankan aktiviti harian
👉mudah sakit kepala
👉suka bersendirian
👉tidak boleh tidur dengan lena selalu terjaga

Jangan sesekali ambil mudah masalah kemurungan, karena ianya akan mendatangkan kemudaratan pada diri sendiri dan keluarga, contohnya rasa ingin bunuh diri atau bertindak agresif menyerang ahli keluarga.

Apa yang perlu anda buat bila ini terjadi pada diri anda?
1.Cari seseorang untuk luahkan apa yang terbuku dalam hati, kalau kita coba pendam lagi teruk jadinya. 
2.Jumpa pakar psikiatri
jumpa pakar untuk mengetahui tahap keseriusan kemurungan jangan salah sangka pula kalau jumpa pakar psikiatri dilabel gila.
3.Sentiasa mendekatkan diri dengan Tuhan
amalkan zikir ini, perkongsian dari Ustazah asma harun, ayat ini dari surah Ghafir ayat 44.
"...Dan aku menyerahkan urusanku kepada Allah.
Sesungguhnya Allah itu maha melihat akan hamba-hamba-Nya.

Lepas baca surah Ghafir ayat 44 korang ulang ayat ni dengan sepenuh hati, insyaAllah lapang.
"Daku menyerahkan urusanku, kesedihanku, kebimbanganku, kekecewaanku, perancanganku, hajatku, impianku kepada Allah sesunggunya Allah maha melihat hamba-hambanya".

4.Amalkan gaya hidup sihat
antaranya ialah menjaga kesihatan diri melalui pemakanan seimbang, aktif bersukan dan ambil supplement untuk topup nutrisi dalam badan,
badan yang sihat insyaAllah mindapun cergas.
aida nak rekomen set Shaklee untuk ikhtiar kemurungan ni...



Omega Guard
omega 3 membantu kebimbangan dan kemurungan, menggalakkan fungsi dan struktur neuron iaitu sel dalam sistem saraf manusia.
→Omega-3 dari ikan dikenali sebagai lemak yang berupaya mengurangkan kemurungan (depression), keresahan(anxiety), kemarahan(anger).⁣
→Omega-3 diperlukan kerana kandungan DHA nya adalah makanan otak supaya kekal sihat & dapat berfungsi dengan baik.⁣
Ostematrix (Kalsium&Magnesium)
mempunyai peranan penting dalam fungsi neurologi, juga terlibat dalam tindak balas kimia otak, mengelak kekejangan otot, kebas, menggigil denyutan jantung yang laju, berdebar, mengurangkan kemurungan.
→Magnesium adalah mineral yang berupaya memberi ketenangan pada sistem saraf kita lantas menghalang keresahan, ketakutan, restlessness & irritability.⁣ →Jika magnesium bergabung dengan vitamin B6 ia akan meringankan simptom pra haid⁣ →Mengambil Ostematrix (kalsium & magnesium sebelum tidur akan memudahkan kita tidur nyenyak.⁣
B.Complex mengandungi vitamin B9 iaitu asid folik dan vitamin B12 yang penting bagi menyeimbangkan mood dan hormon dalam badan, menjaga kesihatan sistem saraf supaya tidak tegang, kejang.
TESTIMONI









Catat Ulasan

0 Ulasan